CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, November 5, 2009

Tapak baru

Terima kasih Allah terima kasih.
Spls hari raya tempoh hari, aku dpt offer dr seseorg utk pajak di kebun dia. tak byk 2 ekar je... boleh la tanam lebih kurang 24k pokok. Tuan kebun tu minta usahakan tanah dia, slps 4 thn tanamkan benih kelapa sawit di kebun tu. Sebelum kelapa sawit tu membesar, kasan sekitar masih boleh ditanamkan nenas utk 3 tahun lg. maknanya aku boleh usahan kebun tu dlm 7 thn. Semua ini indon yg usahakan. itu je la yg aku mampu.

inilah rupa indon yg mengerjakan nenas2 aku. Biasanya dia akan bw geng2 dia bila kerja. Setakat ini baru tertanam 7000 pokok. Ketika ini benih nenas agak kekurangan dan spt biasa bila permintaan melebihi produk harga menjadi tinggi. Kos benih bagi setiap 1000 pokok = RM120. Itu harga benih siap sedia di tapak kebun. Ya Allah mudahkanlah aku utk dapatkan benih seterusnya. terima kasih Allah, terima kasih.

sedara tgklah bila buka kebun baru, byk akar2 pokok hutan lagi... he... boleh tahan jgk nak kerjakan tu...

Alhamdulillah.. terima kasih Allah, bahagian blakang kebun ini ada sistem parit. jd tak perlu buatkan kolam utk dptkan punca air.

0 comments: